بست لوله برق چیست وچه کاربردی دارد؟
294 facebook cover template

بست لوله برق چیست وچه کاربردی دارد؟

بست لوله برق قطعات کوچکی هستند که به کمک آنها می توانید روند سرعت در اجرای تاسیسات برقی یک ساختمان را افزایش دهید،همانطور که می دانید تاسیسات مربوط به برق کشی ساختمان دارای مسیرهای گوناگونی است.

برای آنکه مسیرهای لوله کشی امنیت بیشتری داشته باشند توسط این بست ها به کنار دیوار ها یا سقف هاوصل می شوند، بست لوله برق درانواع مختلف طی یک شرایط خاص تولیدمی شود وازهرکدام باید طبق شرایط محیط کاراستفاده کرد پس هنگام تهیه آن هاحتما محیط کاری خود رابررسی کنید تا خرید مطمنی داشته باشید.

انواع بست لوله برق

بد نیست بدانید که در کل بست لوله برق با توجه به کاربرد فراونی که دارند در انواع مختلف طراحی و تولید شده اند که درادامه تعدادی ازآن ها را به شما معرفی می کنیم.

بست فلزی همراه با عایق

یکی ازپرطرفدارترین و پرکاربردترین نوع بست های تولید شده در بازاربست لوله برق فلزی به همراه عایق است، باتوجه به اینکه یک لایه روکش پی وی سی برروی آن کشیده اند به راحتی خودرا در برابر رطوبت ایمن می سازند، همچنین تحمل وزن بالایی نیز دارند، به همین دلیل اکثرصنایع که می شناسید برای سهولت درکارخود همراه باامنیت بالا ازاین بست ها استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید : بست کمربندی چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی بست گالوانیزه

می توان به بست گالوانیزه به عنوان بست لوله برق نیز اشاره کرد، این بست ها به خوبی می توانند از خود در قبال رطوبت و حتی سایش مقاومت نشان دهند، طول عمرگالوانیزه نسبت به سایربست ها بالا تربوده وازآنها برای محیط هایی که کار روبازانجام می دهنداستفاده می شود.

ویژگی بست لوله برق پایه دار

بست لوله برق پایه داربه دلیل داشتن طراحی ویژه به وسیله ساپورت ها وسایرنگهدارنده های لوله برق دلیلی خوبی برای استفاده این تجهیزات در طرح های خاص شده، به طور کلی این بست ازدو پایه تشکیل شده  که وظیفه دارند لوله برقی که ازمیان آن ها گذشته را محکم نگه دارندواین تاسیسات را به سقف یا روی دیواروصل کنند.

بست ریلی چیست

یکی دیگرازپرکاربرد ترین بست ها حال حاضردرکارهای ساختمانی وصنایع مختلف بوده، این نوع بست می تواند لوله های فلزی و سایراتصالاتی که نیاز به بسته شدن به مکانی راداشته باشند به سقف یا روی دیوار و.. متصل کند، با توجه به راحتی کاربا این نوع بست ها سرعت درانجام واجرای تاسیسات برقی درصنایع وساختمان هایی که ازآن استفاده کنندافزایش می یابد.

معرفی بست پلاستیکی

ازاین نوع بست ها به دلیل پلاستیکی بودنشان درتاسیساتی به کارمی برند که لوله های پلاستیکی دارند، البته این رابدانید که استحکام آنها نسبت به بست های فلزی پایین تراست و معمولا کمترمورداستفاده قرارمی گیرد.

Untitled 1

معرفی بست اسپیت وویژگی های آن

این بست مانند سایرنمونه هایی که درمطالب فوق ذکرشد درتاسیسات اجرایی درساختمان ها و صنایع مختلف استفاده می شود، با این تفاوت که این نوع بست لوله برق به وفورمورداستفاده قرارمی گیرد که به طورعمده از دو حلقه فلزی ساخته شده  و بر روی حلقه ی زیرین لوله مورد نظر را قرار داده سپس حلقه بالایی را به روی لوله کشیده و به روی دیوار یا سقف متصل می کنند.

بست لوله برق
یک نمونه از بست لوله برق

بست اسپیت رابه گونه ای طراحی کرده اندکه بتواند به خوبی چند برابروزن خود راتحمل کند این بست لوله برق را درسایزهای مختلف تولیدکرده اند، تنها کاری که شما می بایست درست انجام دهید هنگام خرید است، واز قبل سایز لوله خود را به یاد داشته باشید تا اشتباهی صورت نگیرد، این لوازم جانبی درانواع گوناگونی طراحی شده که به شرح ذیل می باشد.

  • بست دوطرفه اسپیت
  • بست یک طرفه اسپیت
  • بست روکش دار

ویژگی کلمپ بست چنگالی

همانطورکه ازنام این بست لوله برق مشخص است که به صورت چنگال آن راطراحی کرده اند، نمی توان این نمونه از بست ها را برخلاف نمونه های قبلی که ذکر شد به راحتی  بر روی دیوار یا سقف مورد ظر خود وصل کرد.برای این کار می بایست از ریل بست چنگالی استفاده کنید.

44

به این صورت که در بالای آن یک پیچ برای ریگلاژکردن قرارداده اند ودرانتهای دو سمت پایه های چنگال ها طراحی شده، چنگال داخل یک ریل افقی به شکل کشویی قرارمی گیرد سپس می توان به وسیله پیچ ریگلاژ کننده لوله را دربست محکم کرد.

بست چنگکی

از این بست لوله برق بیشتربرای محکم کردن لوله کاندوئیت استفاده می شود، بست چنگی به صورت دو تیکه نیم دایره مجزاکه ازفلزگالوانیزه گرم یا فولاد ساخته شده می باشد، درقسمت بالای چنگک ها سوراخ هایی وجود دارد که به وسیله پیچ های آچارخورمی توانید آنهارا محکم کنید.

77

پس ازآن چنگک ها درون یک ریل بست به صورت یک رکاب قرار می گیردو به طور کامل محکم می شود، سپس لوله ها رااز داخل بست عبورداده، دراینجا ریل مانند یک سیستم ساپورت کننده عمل می کند.

بست های لوله برق را چگونه تولید می شوند

برای تولید این وسایل وسایر لوازم جانبی به طورعمده ازورق های فولادی استفاده می شود، زیرالوله هایی که برای نگه داشته شدن به این بست هاوصل می شوند اغلب سنگین هستند وبایدتحمل نگهداری آن ها راداشته باشند.

به طورکلی برای تولیدبست ها ورقه های فلزی رابرش داده سپس طبق طرح هایی که برای ساخت بست درنظرگرفته شده آن را وارد مرحله ساخت می کنند، پس از این مراحل  بست های ساخته شده را وارد فرایند گالوانیزاسیون خواهند کرد، این عمل رامعمولا به روش آبکاری انجام می دهند.

حین ساخت بست یک حوزچه از فلزروی که مذاب شده را تهیه می کنند این حوزچه در دمای 450 درجه سانتی گراد قراردارد تابتواند پیوندهای اتمی سطح بست ها رابه خوبی وتاعمق مناسبی جدا کند، پس ازجدا شدن پیوندها اتم فلزروی بااتم فولاد پیوند میخوردویک پوشش از فلز روی درسطح بست ها ایجادمی شود که بسیارقوی می باشد، این عمل باعث بالارفتن عمر بست های تولیده شده خواهدشد.

مزایای استفاده از بست لوله برق

بدنیست بدانید که استفاده کردن ازبست لوله برق درتاسیسات یک ساختمان یا صنایع مختلف باعث می شود سرعت لوله کشی آن محل به طور شگفت انگیزی بالا رود، درگذشته معمولا برای اتصاف لوله ها به دیوار یا سقف ازروش قدیمی جوشکاری استفاده می کردند که خیلی وقت گیر بود از طرف دیگر شما وقتی ازاین بست ها استفاده کنید این امکان را خواهید داشت تا سایرکابل های خود رادرهرموقعیت مکانی می خواهید نصب کنید.

نحوه نصب بست لوله برق

همانطور که می دانید بست لوله برق فقط یک نوع خاص نمی باشد بنابر این به طور کلی در تاسیسات ساختمان یا صنایع ها بست های به کار رفته دارای خصوصیات خاصی می باشند اما معمولا برای نصب یک بست دیوار یا سقف مورد نظر را سوراخ می کنند سپس رون سوراخ ایجاد شده یک روپلاک قرار می دهند و پس از آن بست مورد نظر را همراه با لوله هایی که ردون آن قرار گرفته را به وسیله پیچ های مرتبط با روپلاک  وصل می کنند.

نظر خود را بنویسید