شیلنگ ویبره بتن چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
263 digital marketing facebook cover page template

شیلنگ ویبره بتن چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

بتن یکی از مصالح مهم و پرکاربرد ساختمانی است که از چهار ماده اساسی آب، ماسه دانه کوچک  وماسه دانه بزرگ، شن و سیمان تشکیل می شود.از مهم ترین ویژگی های این مصالح ساختمانی دسترسی آسان به مواد اولیه و ارزان بودن آن می باشد. زمانی که بتن ریخته می شود احتمال این که صد ها و یا هزاران حباب هوا در آن تشکیل شود بسیار زیاد می باشد که به میزان زیادی می تواند آن را تضعیف نماید.

یکی از اصلی ترین و بهترین راهکارها  برای از بین بردن حباب های درون بتن ، لرزش و ارتعاش آن است که این کار به وسیله ی شیلنگ ویبره بتن انجام خواهد شد. به صورتی که در هنگام ایجاد ارتعاش و لرزش در بتن سبب آزادی سازی حباب ها هوای و آب های گیر کرده در لایه های بتن  خواهد شد و در نتیجه یک بتن یکدست و یکپارچه به دست می آید‌. اگر به وسیله شیلنگ ویبره بتن  حباب های بتن از بین نرود پس از  خشک شدن و گیرایش کامل بتن حباب های آب بخار می شوند، و در نتیجه ما یک بتن اسفنج مانند خواهیم داشت‌ که بسیار ضعیف بوده که اصلطلاحاً به آن بتن کرمو گفته می شود.

شیلنگ ویبره بتن چیست؟
شیلنگ ویبره بتن

شیلنگ های ویبره بتن

شیلنگ های ویبره بتن  یکی از محصولات ماشین آلات ساختمانی می باشد که بسیار کاربردی است.در واقع از این وسیله برای از بین برندگی آب و هوا موجود در بتن استفاده می شود.

در حال حاضر هر محصولی از لحاظ های انرژی دریافتی  و تامین نیروی محرکه به انواع مختلفی تقسیم شده اند.شیلنگ ویبره بتن نیز دقیقا همینطور است .به همین خاطر این وسیله کاربردی نیز در انواع مختلفی طراحی و تولید شده است که از نظر کاربرد با یک دیگر متفاوت هستند، و باید با توجه به نوع و حجم پروژه این محصول را خریداری کرد. در ادامه انواع شیلنگ های ویبراتور را به شما معرفی کرده و ویژگی های هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

انواع شیلنگ ویبره بتن عبارتند از :

  1. شیلنگ ویبراتور مکانیکی
  2. شیلنگ ویبراتور برقی (که این نوع محصول به چند دسته دیگر تقسیم می شود)
  3. شیلنگ ویبره بتن بادی
  4. شیلنگ ویبره بتن بنزینی همراه با کوله پشتی

در ادامه ویژگی های هرکدام از انواع ذکر شده در بالا را برای شما شرح می دهیم.

شیلنگ ویبراتور مکانیکی

شیلنگ ویبره بتن مکانیکی و یا شیلضضنگ ویبره بتن بنزینی یکی از کاربردی ترین و متداول ترین نوع این وسیله است که اکثراً از آن برای پروژه های ساختمانی متوسط و کم حجم مورد استفاده قرار می گیرد.نیری محرک این شیلنگ ها به وسیله ویبراتور های بنزینی و یا برقی تامین می گردد که از طریق کوپلینگ به دستگاه موتور ویبراتور اتصال پیدا می کند.

شیلنگ ویبراتور برقی

شیلنگ ویبره بتن برقی به طور کلی به چهار  دسته شیلنگ ویبره بتن برقی تک فاز، شیلنگ ویبراتور دریلی،

شیلنگ ویبراتور کانوتوری و شیلنگ ویبره بتن پرتابل تقسیم بندی شده است‌.

  1. شیلنگ ویبره بتن برقی تک فاز: این نوع از شیلنگ ویبره برقی شامل دوشاخه برق می باشد و می توان با برق تک فاز از آن استفاده کرد، اکثراً در مکان هایی از این نوع وسیله استفاده می شود که دسترسی به برق وجود داشته باشد.این نوع شیلنگ ویبراتور برقی بیشتر برای پروژه هایی که بهره برداری کمی دارند مورر استفاده قراز میگیرند.
  2. شیلنگ ویبره بتن کانوتوری : اصلی ترین وظیفه  کانوتور تبدیل کردن جریان برق را به جریان مناسب برای به کار انداختن شیلنگ ویبراتور می باشد. از این نوع شیلنگ های ویبره بتن جهت استفاده در پروژه های بزرگ و حرفه ای نظیر سدسازی، ساخت فرودگاه ها، راه آهن و بتن ریزی در حجم‌ های بسیار وسیع استفاده می شود‌. کانوتورها شامل نوع های مختلف و تعداد خروجی های متفاوت هستند.
شیلنگ ویبره بتن چیست؟
شیلنگ ویبراتور بتن

مزایای شیلنگ ویبره بتن کانوتوری

  • از بین برنده خطرات برق گرفتگی و ایمنی بسیار بالا
  • دارای خروجی های متعدد جهت اتصال و کار با چند شیلنگ ویبره به صورت هم زمان
  • قدرت و توان بسیار بالا برای متصل شدن به شیلنگ هایی که قطر زیادی دارند
  • دارای ارتعاش مناسب با ضربه های بسیار بالا در سرشیلنگ ها ویبره برای ریز کردن دانه و افزایش کیفیت بتن
  • امکان استفاده در پروژه های عظیم و وسیع با بتن ریزی با حجم زیاد

  1. شیلنگ ویبره بتن برقی پرتابل : از این نوع شیلنگ های ویبراتور برقی برای کارهای تخصصی و بتن ریزی در کیفیت های بالا و عالی استفاده می شود. میزان ضربان این نوع شیلنگ بسیار بالا است. و سبب ریزشدن دانه های بتن و کیفیت بسیار بالای آن می شود، این دستگاه نیز به وسیله برق تک فاز کار می کند.
  2. شیلنگ ویبراتور دریلی : برای بتن ریزی در حجم های پایین و متوسط از این نوع شیلنگ استفاده می شود، نحوه ی کار کردن با این وسیله دقیقا شبیه به کار با دریل است.که به وسیله دست دکمه دستگاه را فشرده تا موتور الکتریکی دستگاه شروع به حرکت نماید و نیرو را به شیلنگی که بر سر دریل قرار دارد انتقال دهد.کار کردن با این نوع شیلنگ ویبراتور بسیار آسان بوده و قیمت آن نیز نسبت به سایر مدل ها مقرون‌ و به صرفه تر است.

Untitled 1 6

شیلنگ ویبره بتن بادی

این مدل از شیلنگ ویبراتور با طول ۲ یا ۴ متر تولید شده و در بازار عرضه می شود.نیروی محرکه این دستگاه از کمپرسور تامین می گردد.چگونگی اتصال به این صورت است که از دستگاه کمپرسور تا شیلنگ ویبره یک شیلنگ اضافی به عنوان شیلنگ واسطه متصل می شود.

شیلنگ ویبره بتن بادی دارای قدرت بالا و مناسب است و در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که دسترسی به کمپرسور باد ممکن باشد. از مزیت های این مدل می توان به دارا بودن چند خروجی برای شیلنگ ویبره اشاره کرد.که امکان کار کردن با چند شیلنگ را فراهم می کند‌.

اگر پروژه های شما حجم بالایی دارد و نیاز دارید تا به صورت همزمان از چند شیلنگ ویبره بتن  استفاده کنید، این نوع دستگاه می تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد.زیرا شما می توانید با استفاده از یک کمپرسور از چند شیلنگ به صورت همزمان استفاده نمایید.

شیلنگ ویبره بتن بنزینی کوله پشتی دار

این دستگاه به دلیل دارا بودن یک کوله پشتی که روی کمر نصب می شود، کار کرد بسیار آسانی دارد‌، و به دلیل حمل و انتقال با سهولت کافی و نیاز نداشتن به برق یا مکانی برای استقرار موتور، می توان از این دستگاه کاربردی در شرایط و مکان های مختلف استفاده کرد‌.

نکاتی برای خرید شیلنگ ویبراتور

تا اینجا با انواع شیلنگ ویبره بتن و موتورهای تولید نیرو برای کار کردن این دستگاه آشنایی کامل پیدا کردید و از ویژگی های هرکدام مطلع شدید.در ادامه چند نکته مهم و اساسی را در رابطه با خرید این دستگاه را برای شما بیان می کنیم.

  • قطر و جنس پوسته
  • قطر و جنس فنر و میله داخلی
  • انعطاف پذیری
  • انتخاب سایز و قطر مناسب
  • کوپلینگ
  • اتصالات ابتدا و انتها
  • شیلنگ ویبره بتن به هیچ وجه نباید گیر کردگی و یا صدایی خش دار داشته باشد

999 1

نکاتی جهت استفاده از شیلنگ ویبره بتن

  • معمولا تایم مناسب برای کار لرزش به وسیله لرزاننده خرطومی بین ۵ تا ۱۵ ثانیه می باشد،اما تایم بهتر و دقیق تر طبق نمایان شدن شیره بتن روی سطحی که بتن ریزی شده است و تغییر صدای لرزاننده تعیین می شود‌.

نکته مهم : اگر مدت زمان لرزش کم باشد سنگ دانه به حرکت در می آیند اما زمان کافی برای پخش شدن و جاری شدن روی سطح را ندارند. و همین امر سبب متخلخل شدن بتن و کاهش مقاومت آن می شود‌.

اگر مدت زمان لرزش خیلی زیاد باشد شیره بسیار زیادی روی سطح بتن می آید که موجب جداشدگی در بتن،ایجاد ترک و کرمو شدن قسمت های زیرین شده و از مقاومت سطحی بتن کاسته می شود‌.

  • جهت از بین بردن حباب های موجود در بتن و همچنین جلوگیری از حبس شدگی هوا، باید لایه بتن دارای ضخامت کم و نازکی باشد. اما توجه داشته باشید که ضخامت بتن نباید کم تر یک و نیم سانتی متر باشد.

نظر خود را بنویسید