بست کمربندی

انواع بست کابل برق و کاربرد ان ها

396 Digital marketing facebook banner template 5

به وسیله بست ها می توان تعدادی لوله و یا تعدادی سیم را ثابت و بدون حرکت در یک جا نگه داشت. بست ها در انواع متنوع با کاربرد های مختلفی تولید می شوند، یکی از انواع بست ها، بست کابل برق است. ما در این مقاله قصد داریم کارایی ویژگی های بست کابل برق را مورد بررسی قرار داده و در مورد کاربرد این وسیله برای شما توضیحاتی را بیان کنیم با ما همراه باشید.

بست کابل

بست کابل برق در سایز های متفاووت

انواع بست سیم برق و کابل فشار قوی

در ادامه انواع بست ها کابل برق را به شما معرفی کرده و شما را با ویژگی هرکدام‌ آشنا خواهیم کرد.

 بست کابل برق قابل تنظیم

  • می توان دهانه ی این‌ نوع بست را به راحتی باز بسته کرده و تنظیم نمود.
  • عمر آن نسبت به سایر مدل ها بیشتر است.
  • کارایی آن برای کابل ها و سیم هایی با سطح مقطع می باشد.
  • نصب با سهولت کافی

بست کابل برق پلاستیکی

از بست کابل پلاستیکی معمولا برای نظم دهی و خوشه کردن کابل ها و سیم ها استفاده می شود.خود این نوع بست نیز به دو نوع بست پلاستیکی نایلونی از پلی امید ۴۴ و پلی امید ۶۴ تشکیل شده است. که نوع پلی امید ۶۴ آن در مقابل نوسانات هوا و رطوبت مقاوم نبوده و برای محیط های سر بسته مورد استفاده قرار می گیرد،اما نمونه پلی امید ۴۴ دارای مقاومت خوبی در مقابل عوامل بیرونی نظیر اشعه خورشید و یا رطوبت است و از آن در محیط های باز استفاده می گردد.

توجه داشته باشید در کارهای سیم‌ کشی و برق کشی حتما باید از اجسامی که نارسانا هستند استفاده شود،استفاده از بست پلاستیکی می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای چنین کارهایی باشد.

بست ریلی

استفاده ازبست ریلی سبب افزایش ایمن کابل ها شده و از طرفی دیگر میزان نیاز به سوراخ کردن دیوار را کاهش می دهد. در نتیجه شما می توانید یک کابل کشی طولانی را به سهولت کافی به وسیله این بست انجام دهید.

بست ریلیبست کابل دیواری

استفاده از این بست ها به دلیل لایه عایقی که بر روی خود دارند،بسیار مناسب می باشند. بست های دیواری نمونه ای از بست های پر کاربرد می باشند.

بست کابل برق پایه دار

این بست ها دارای استحکام بیشتری نسبت به سایر بست های دیگر هستند،دارای دو پایه بوده و برای استفاده روی دیوار مناسب می باشند. اما نصب کردن آن ها نسب به مدل های دیگر زمان بیشتری را لازم دارد.

مزایای استفاده از بست کابل برق

  • سرعت نصب بسیار بالا
  • تنوع در اندازه،سایز و جنس
  • مقاومت بسیار بالا در برابز فرسودگی،ساییدگی و رطوبت

طراحی بست های کابل برق به گونه ای است که در زمان نصب هیچ نوع صدمه ای به کابل وارد نخواهد شد.زیرا این آسیب ها ممکن است سبب ایجاد برق گرفتگی شود.برای افزایش مقاومت این بست ها و هم چنین سهولت کافی در نصب آن ها از ورقه های فلزی استفاده می شود.

بست کابل تیر برق و بست سیم دیواری

این گونه بست ها که به پی کلیپ هم معروف است کاربردهای فراوانی از جمله موارد ذکر شده در بالا را دارند که باعث پرفروش شدن این محصول شده است

بست سیم برق دیواری و بست کابل تیربرق

کارایی کابل برق چیست؟

کابل برق از مجموعه چند سیم نازک و رشته که به یک دیگر بافته شده اند تشکیل می شود.از این کابل جهت انتقال جریانات الکترونیکی ، برق ساختمان و همچنین برق ماشین نیز استفاده می شود.کابل برق به وسیله چند لایه از مواد مختلف پوشیده شده است.

در حال حاضر به وسیله ای این کابل ها برق را توزیع می نمایند و بر اساس فشار برق، کابل های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.

قسمت های مختلف کابل برق

کابل های برق نیز مانند سایر محصولات تجهیزاتی دارای انواع متنوع در کاربردهای مختلف طراحی و تولید شده و به بازار عرضه می گردند.برای این که این کابل ها بتوانند در مقابل رطوبت و یا نوسانات هوا مقاومت داشته باشند، از یک وسیله به نام‌ غلاف کابل برای آن ها، جهت محافظت در مقابل رطوبت استفاده می شود.

کابل برق دارای قسمت های مختلفی است که در ادامه هر کدام از آن ها بیان کرده و درمورد هرکدام به صورت مختصر توضیحاتی را بیان می‌ کنیم.

قسمت هادی

این قسمت وظیفه دارد تا جریان برق را منتقل نماید.معمولا جنس هادی کابل برق از مس و یا آلمینیوم می باشد. این قسمت از کابل برق نیز به دسته  های مختلفی از جمله  هادی کابل برق گرد تابیده،هادی کابل برق مفتولی، هادی منعطف، هادی فشرده تابیده منظم  و هادی کابل برق فشرده سکتور تابیده منظم، تقسیم می شود.

عایق کابل برق

انواع عایق های کابل برق بر اساس نوع مصرفی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

یک عایق کابل برق باید به خوبی به هادی کابل برق چسبیده ک کاملا آن‌ را پوشش دهد. هم چنین میزان ضخامت آن نیز باید مناسب باشد.این عایق بر اساس مدلی که دارند، تشکیل شده از چند لایه مختلف می باشند. اما می توان‌ گفت که به طور کلی همه کابل ها یک عایق بر روی خود دارند.

بست کابل فلزی

بست کابل فلزی که دارای استحکام فراوانی می باشد

استفاده صحیح‌ از کابل برق

با رعایت چند نکته می توانید سبب افزایش عمر کابل های برق شوید.به عنوان مثال نباید انجام عمل کابل کشی در دمای  خیلی و زیر صفر درجه سانتی گراد انجام دهید و اگر در شرایطی بودید که باید حتما این کار را انجام می دادید، قبل از شروع کار حتما به وسیله حرارت قرقره کابل برق را گرم نمایید و سپس استفاده کنید.

بست کابل برق چیست؟

در برخی مواقع ممکن است که برای انجام کارهای سیم کشی یک ساختمان، به سیم کشی روکار احتیاج پیدا کنیم. برای انجام دادن‌ کار شما به کابل ها و سیم های مختلفی نیاز خواهید داشت. در چنین شرایطی برای دسته بندی و‌ نگه داری کابل ها و سیم ها بی شک شما به بست کابل برق احتیاج پیدا خواهید کرد.

به وسیله بست کابل برق می توان، کابل های برق را به سقف و یا دیوار متصل نموده و آن ها را ثابت و بدون حرکت نگه داشت. علاوه بر این ها از بست کابل برق جهت محافظت و مراقب از سیم ها و کابل ها  در برابر ساییدگی،پارگی و یا خط و خش و جلوگیری از بهم‌ ریختن آن ها  استفاده می شود.

کابل های برق به عنوان یک نوع محافظ برای سیم ها به کار گرفته می شوند. و‌ اگر آسیب ببینند ممکن اتصالاتی رخ بدهد و منجر به آتش سوزی شود. بنابراین استفاده بست کابل برق کاملا امری ضروری می باشد.

 این نوع بست دقیقا روی کابل برق قراز خواهد گرفت و آن را در برابر هر نوع و آسیبی محافظت می نماید. بست های کابل برق در دو نوع پلاستیکی و فلزی طراحی و تولید شده و در بازار موجود می باشند. از بست کابل برق فلزی اکثراً روی دیوار های محکم بتنی و یا دیوار های که چوبی می باشند، استفاده می گردد.

همانطور که گفته شد بست کابل برق در انواع، ابعاد و جنس های متفاوتی تولید شده و به بازار عرضه می گردد و وظیفه این وسیله این است که سیم ها، کابل و لوله ها را به سقف و یا دیوار متصل کند.در واقع این محصول یک محافظ کابل به حساب می آید و در صورتی که کابل دچار کوچک ترین صدمه ای شوند به راحتی می توان آن صدمه را تشخیص داد‌.

یک بست کابل خوب باید بتواند سیم و کابل ها را به خوبی روی دیوار و یا سقف ثابت نگه داشته و مهار نماید. علاوه بر این ها  بست کابل برق باید کابل ها را در برابر آسیب های مختلف حفظ کند، تا این گونه ایمنی کار سیم کشی و کابل کشی بالا  برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *