بست فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟
بست فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

بست فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

(بست فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟) بست فلزی جز ابزار های مکانیکی با کاربردهای بسیار زیاد است. در این مقاله به طور کامل با بست های فلزی، جنس، انواع و کاربردهای آن آشنا می شوید.

بست های فلزی انواع متفاوتی دارند که به خصوص در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد هستند. کاربرد اصلی این بست های فلزی، نگه داشتن اجسام از حرکت است و از انحراف و حرکت آن ها جلوگیری می کند. یعنی این بست های فلزی یک یا چند جسم را در یک وضعیت خاص نگه می دارند. این وضعیت می تواند ثابت و بدون حرکت یا درحال حرکت باشد به طور کلی حرکت پس از استفاده از بست، حرکت تحت کنترل قرار می گیرد.

این بست های فلزی چون کاربردهای بسیار متنوع و زیادی دارند باید از زنگ زدن محافظت شوند بنابراین از جنس روی، فولاد زنگ نزن، آلومینیوم، ورق های گالوانیزه و مسی که میتواند با روکش یا  بدون آن باشد ساخته شوند. همچنین این بست ها در انواع سایز های مختلف در بازار عرضه می شوند.

در ادامه انواع بست های فلزی و کاربرد هایشان معرفی می شوند.

فروش ویژه انواع بست فلزی

بست گازی

بست گازی

 

بست گازی برای وصل کردن شلنگ گاز به سر لوله گاز و همچنین محکم و ثابت نگه داشتن آن استفاده می شود. این نوع بست انواع و سایز های مختلفی دارد.از آنجایی که نشت پیدا نکردن گاز بسیار اهمیت دارد، این نوع بست ها بسیار پرکاربرد هستند. از بهترین نوع آن می توان به بست گازی پیچ دار اشاره کرد چون به واسطه ی محکم وصل کردن امن تر از بقیه انواع است.

بست گازی ضد زنگ

بست های فلزی ضد زنگ به واسطه ی مقاومت بالایی  که دربرابر شرایط آب و هوایی، زنگ زدگی، فضای باز و رطوبت دارند خیلی پرکاربرد هستند. جنس این بست ها فولاد زنگ نزن است. برای لوله هایی با قطر 4/1 به بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

بست کانال فلکسیبل

دلیل نام گذاری این بست این است که استحکام کانال فلکسیبل را بالا می برد. این نوع بست همچنین برای هوابندی محل اتصال کانال به رابط مورد استفاده قرار می گیرد.

بست گازی فشار قوی

از این بست برای مواقعی که فشار گاز خروجی بسیار بالاست استفاده می کنند. این بست که در اندازه های مختلف تولید می شود، پیچ و مهره ای دارد که با استفاده از آچار محکم می شود. مقدار باز و بسته شدن این پیچ و مهره نسبت به بقیه انواع بست های فلزی کمتر است ولی پهنای بیشتری دارد.

عرضه انواع بست گازی

بست متری

بست های متری چون توانایی تغییر اندازه دارند خیلی مورد کاربرد هستند. اندازه های بزرگ آن در صنعت به کار می رود. کاربرد اصلی این نوع بست ها وصل کردن لوله به سر آن است ولی چون اندازه های متفاوتی دارند، برای کاربرد های دیگر هم استفاده می شوند.

بست براکتی

بست پراکتی

این نوع بست در تاسیسات برقی استفاده می شود. دو تکه در اندازه های مختلف دارد که هرکدام کاربرد های مختلف دارند.

بست شلنگ

Untitled 1 2

 

بست های شلنگ درواقع همان بست های گازی هستند. این بست ها که بسیار پرکاربرد هستند برای نگه داشتن قسمت انتهایی شلنگ آب یا گاز (به طور کلی سیالات)  یا لوله به شیر اصلی هستند. اتصال محکم این بست ها اجازه جدا شدن شلنگ را نمی دهد. در انتهای شلنگ آب، گاز برای بخاری اجاق گاز و… استفاده قرار می گیرند. این بست ها هم مثل بست های گازی از لحاظ اندازه و جنس انواع مختلفی دارند. جنس این بست ها می تواند آلومینیوم، برنج، آهن یا حتی پلاستیک باشد.

بست ها باید در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین شرایط آب و هوایی مقاوم باشند. همچنین نباید رسانا باشند. همچنین به دلیل داشتن قطعه ای به نام nyloc، در برابر لرزش خیلی مقاومت دارند و خاصیت آهنربایی پیدا نمی کنند.

به طور کلی استفاده از بست ها امنیت را بالا می برد به خصوص در مواقعی که اتصال بین شلنگ و منبع مورد نظر باید محکم باشد یا فشار سیال بالا باشد. استفاده از این بست ها احتمال نشت را کاهش می دهد. نوعی از این بست ها به بست گوشواره ای معروف است با کمک یک پیچ سفت می شود یعنی قطرش کاهی می یابد که باعث بالا رفتن استحکام می شود.

بست فلزی شیلنگ

عرضه محصول بسیار با کیفیت بست ترک

مزایای استفاده از بست شلنگ

  • احتمال نشت کاهش پیدا می کند.
  • چون جنس های مختلفی دارد می توانید با توجه به نوع کاربری و فضایی که از آن استفاده می کنید مدل مناسب را انتخاب کنید.
  • این بست ها چون پهنای مناسبی دارند، فشار را در تمامی قست های شلنگ یکسان پخش می کنند و لرزش، ارتعاش، پارگی یا فرورفتگی به وجود نمی آید.
  • شلنگ به طور کامل و محکم به منبع متصل می شود و امکان جدایی ندارد به همین دلیل امنیت کار بسیار بالا می رود.
  • چون از لحاظ ظاهری انواع مختلفی دارند، به راحتی می توانید برای انواع کاربردها از آن ها استفاده کنید یعنی هم در استفاده های عمومی و هم صنایع کاربرد دارند.
  • به علت قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه، تهیه کردن بست ها کار دشواری نیست.
  • قسمت داخلی بست ها، سطح صاف و بدون فرورفتگی و برامدگی دارد که امکان آسیب رساندن به شلنگ ها را از بین ببرد و نشتی به وجود نیاید.

استفاده، بستن و باز کردن این بست ها به آموزش خاصی نیاز ندارد و بسار ساده و آسان انجام می شود. فقط باید دقت داشته باشید که به شلنگ آسیبی وارد نکنید.

بست هیدرولیک333

از بست های هیدرولیک برای وصل کردن بسیار محکم لوله و شلنگ استفاده می کنند. این نوع بست نسبت به بقیه انواع نقش مهمی دارد. از جمله اینکه شوک را جذب می کند، لرزش و ارتعاش و به همین ترتیب سر و صدا را کاهش می دهد. بست های فشار قوی هیدرولیک، در شلنگ های فشار قوی سوخت و روغن مورد استفاده قرار میگیرند.

بست کابل

بست کابل

 

این بست ها کابل ها را را در حالت های مختلف ثابت نگه می دارند. اگر در حالت عمودی از این بست ها استفاده شود، چون وزن کابل را تحمل می کند، اجازه آسیب رسیدن به سر کابل را نمی دهد. استفاده از این بست ها همچنین اجازه حرکت یا لرزش غیرضروری را نمی دهد این عمل به خصوص در زمان قطعی کابل مهم است چون از احتمال خطر کم می شود.

بست لوله

بست لوله

 

جنس بست های لوله می تواند از گالوانیزه، آلومینیوم و یا پلی پروپلین باشد. بیشترین انواع بست، متعلق به بست های لوله ای است که همگی پرکاربرد هستند.

بست لوله انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

بست فلزی روکش دار یا عایق دار

این نوع بست های فلزی به دلیل روکشی که دارند از زنگ زدگی و خوردگی محافظت می شوند بنابراین عمر زیادی دارند. کاربرد این نوع بست ها ثابت نگه داشتن لوله های معلق است.

بست فلزی عایق دار

این نوع بست ها برای نصب قطعاتی استفاده می شوند که مقطع گرد دارند. در محیط های صنعتی مثل سیم کشی و کابل کشی های صنعتی، سیستم‌های روشنایی، تأسیسات و سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمانی و صنعتی، سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ مداربسته، سقف و کف کاذب ساختمان‌ها و همچنین مکان های عمومی مورد استفاده قرار می گیرند این بست ها به بست سیم برق هم  معروف هستند

بست اسپید

برای نصب کردن لوله های فولادی روی دیوار از این بست ها استفاده می کنند. بست های اسپید در سایز های مختلف و از جنس ورق گالوانیزه تولید می شوند.

بست ابتدایی

بست ابتدایی برای آبیاری های قطره ای و انشعاب گرفتن استفاده می شوند. واشرهای پلاستیکی که برای آب بندی بست ابتدایی استفاده می شوند، بی رنگ و شفاف هستند.

بست لوله پایه‌دار

بست های لوله دار قابلیت نگهداری لوله بدون حرکت روی آن را به واسطه داشتن دو پایه قابل پیچ شدن به ارتفاع یک یا دو سانتی متر را دارند.

بست لوله بدون پایه

این نوع بست از دو نیم دایره قابل پیچ شدن به هم ساخته شده است که برای وصل کردن دو لوله به هم در لوله کشی از آن استفاده می کنند.

بست لوله دسته‌دار

بست لوله دسته دار توانایی محکم کردن لوله روی سطح را به واسطه دسته ای در انتهای منحنی شکل آن را دارد.

بست انعطاف‌‌پذیر

این بست ها جز پرطرفدار ترین و پرکاربردترین بست ها هستند. بست انعطاف پذیر با یک پیچ شل و سفت می شود که باعث میشود برای انواع سایز لوله ها قابل استفاده باشند . جنس این نوع بست ها، استیل یا آلومینیوم است.

بست صلب

بست های صلب از جنس آن سخت کاری شده هستند. آسان باز و بسته شدن این بست ها باعث ثابت شدن لوله ها در هرجای دلخواه می شود.

بست‌ کرپی یا یو بولت

این نوع بست از یک پیج و مهره U شکل تشکیل شده است که در هر انتها دو عدد خازن درون پیچ دارد. برای لوله هایی که در آن مایعات و گازها جریان دارند استفاده می شود. قسمت خم می تواند به شکل U یا V باشد. این بست ها هم در سایزها و اندازه های مختلف تولید می شوند.

بست‌ یک‌ طرفه

این بست در یک سمت پایه ای دارد که با قطرش هم سطح است و از آن برای پیچ شدن روی سطح استفاده می کنند.

بست دو طرفه (بست دو پایه)

این بست هم مانند بست یک طرفه، پایه ای هم سطح با قطرش دارد که برای پیچ شدن روی سطح از آن استفاده می کنند ولی به جای یک سمت، در دو سمت وجود دارد. پوشش حفاظتی این بست ها از پلی اتیلن دوطرفه است. در ابعاد و سایز های مختلف برای نصب کردن دوطرفه روی دیوار یا صفحه نگهدارنده تولید می شوند.

بست چنگالی

این نوع بست که براساس استاندارد ISO و BS در اندازه های مختلف تولید می شود، برای نگهداری کابل مورداستفاده قرار می گیرد.

بست لوله فلکسی

بست های فلکسی براساس استاندارد ISO و BS در سایزهای مختلف تولید می شوند. پوشش این بست ها از جنس پلی اتیلن است. از این بست ها برای استفاده و نصب لوله فلکسی روی دیوار یا صفحه نگهدارنده استفاده می کنند.

بست گریتینگ

این نوع بست تشکیل شده از یک گیره جمع کننده که فرورفتگی مربعی شکل آن مقاومت و دوام بست را بالا می برد و دندانه هایی که قدرت نگهداری بالایی دارند است. این مدل بست ها یک زین یا بستری برای وصل کردن قسمت دندانه دار دارند.این زین ها بسیار متنوع هستند و برای محکم کردن گریتینگ زیر سازه نصب می شوند.

بست آچاری یا تی بولت

بست های آچاری زمانی که بقیه بست ها قابل استفاده نباشند به کمک می آیند. معمولا در صنایع ماشینی، تجهیزات آفرود و آبیاری کشاورزی ، سیستم‌های لوله و شیلنگ صنایع شارژ سیستم‌های هوایی و خنک کنند‌ها و کامیون‌های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

از ویژگی مثبت این بست ها می توان به ضد لرزش بودن آن ها نیز اشاره کرد. این بست ها به واسطه اینکه فشار را به طور یکسان در همه قسمت ها پخش می کنند (از طریق تسمه ی استیلی ضدزنگ)، در سیستم های پرارتعاش و شیلنگ های قطور استفاده می شوند.

 بست اتصال

بست اتصال که به آن بست کوپلر هم گفته می شود، درعین اتصال، حرکت لوله ها را ممکن می کند و لوله ها می توانند حالت آب بندی خود را حفظ کنند. بست های اتصال انواع مختلفی دارند:

  • بست اتصال استاندارد: از این بست برای اتصال دو میله که قطرهای یکسانی دارند و باید توانایی چرخش داشته باشند، مناسب است.
  • بست اتصال تبدیلی: از این نوع بست اتصال برای وصل کردن دو میلگرد که قطر مختلف دارند استفاده می شود. از لحاظ ظاهری تقریبا به بست اتصال استاندارد شبیه است.
  • بست اتصال چپ و راست: این نوع بست برای وصل کردن دو میلگرد به طوری که حرکت نکنند استفاده می شود. این بست هم از لحاظ ظاهری تقریبا به بست اتصال استاندارد شبیه است.

نگهدارنده یا Holder

برای نگهداری انواع شفت ها هستند و سه مدل دارند:

  • نگهدارنده برای شفت های عمودی
  • نگهدارنده شفت های افقی
  • نگهدارنده شفت های ریلی به صورتی که شفت به راحتی داخل آن حرکت کند

فروش فوق العاده بست شیلنگ آب

 بست های داربست

بست های داربست هم مانند بست های لوله بسیار متنوع هستند و انواع مختلفی که دارند با توجه به تنوع در اندازه و جنس و همچنین کاربرد، بسیار پرطرفدار هستند. بست های داربست با توجه به کاربردی که دارند باید توانایی تحمل فشار و وزن بالا را درحالی داشته باشند که وزن خود بست زیاد نباشد تا جابجایی و استفاده کردن از آن راحت باشد.

 

 

انواع متفاوتی دارند که به شرح زیر است:

بست آهن گیر

این نوع بست های برای اتصال تیر آهن به لوله مورد استفاده قرار می گیرند. و به خصوص در صنایع پتروشمی و پالایشگاه ها پرکاربرد هستند.

بست تک پیچ قائم

از این بست برای لوله های داربستی ای استفاده می شود که خیلی تحت فشار نباشند. همچنین در سطوحی که رو آن پوشش قرار میگیرد مثل گلخانه یا نمایشگاه استفاده می شوند.

بست دو پیچ

این نوع بست تشکیل شده از دو عدد پیچ، دو عدد واشر و دو عدد مهره است. بست دو پیچ برای وصل کردن دو لبه لوله به حالتی که هم دیگر را با زاویه 90 درجه قطع کنند استفاده می شود.

بست چهار پیچ

بست چهار پیچ تشکیل شده از ۲ عدد برگه و ۱ عدد کنده ( از جنس دانتیل نشکن) است. قطعات این بست توسط ۴ عدد مهره، ۴ عدد پیچ و ۴ عدد واشر فولادی مونتاژ می شوند. اتصال این بست باید با زاویه 90 درجه باشد.

بست گوه‌ ای

بست های گوه ای که در دو مدل گردان و ثابت در بازار وجود دارند، مانند بست‌های دو پیچ و چهار پیچ پوشش گالوانیزه دارد. ولی تفاوتش با آن دو مدل این است که بسیار راحت تر باز و بسته می شود بنابراین فشار کمتری به مچ دست وارد می کند.

بست اتصال ورقی

این بست ها با دو پیچ به شکل T بسته می شوند. بست های اتصال ورقه ای ضریب اطمینان بیشتری به واسطه پوشاندن کل سطح لوله دارند.

بست رابط میلگرد

بست رابط میلگرد در اتصال و ارتباط دو لوله که به هم وصل هستند مورد استفاده قرار میگیرند.

بست تخته گیر

این نوع بست ها برای وصل کردن تخته به داربست استفاده می شوند و آن را محکم نگه می دارند تا فرد سقوط نکند.

کفی فلزی

کفی فلزی اجازه نمی دهد لوله فرو رود و همچنین سطح تماس لوله با بست را افزایش می دهد.

بست گردان یا چرخشی

بست چرخشی از دو عدد برگه و یک عدد کنده (در واقع دو عدد نیم کنده که به هم وصل شده اند) تشکیل شده است. همه این قطعات به واسطه چهار عدد پیچ، چهار عدد واشر از جنس فولاد و چهار عدد مهره به هم مونتاژ شده اند. این نوع بست که وزن تقریبی دو کیلوگرم، توانایی تحمل هزار کیلوگرم را دارد. استفاده از این بست، اماکن چرخش دو لوله داربست را فراهم می سازد.

بست کمکی یا نگهدارنده

این بست برای بالا بردن مقاومت بست ساده در برابر فشار (مثلا داربست هایی که معلق در ارتفاع هستند یا باید وزن زیادی تحمل کنند) مورد استفاده قرار می گیرد. بست های کمکی یا نگهدارنده به صورت مماس زیر داربست فلزی نصب می شوند.

بست کلاهکی

این نوع بست در داربست های مسقف ی نصب چادر و همچنین بالای ستون مورد استفاده قرار می گیرند.

بست زبانه‌ای یا پیوندی

این بست ها لوله های افقی را به هم متصل می کنند. مقاومت کششی بسیار زیادی در سوراخ لوله های افقی ایجاد می شود.

نظر خود را بنویسید